اخبار

شبکه ملی اطلاعات در هفته دولت رونمایی می‌شود

با نزدیک شدن به هفته دولت طبق روال هر سال، با طرح ها و برنامه هایی که وعده رونمایی و گشایش آنها در این هفته داده می شود آشنا می شویم. از همین سری طرح ها، امروز مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از رونمایی از فاز نخست شبکه ملی اطلاعات پس از ۱۱ سال، در هفته دولت امسال خبر داد.
محمدجواد آذری جهرمی در یک برنامه تلویزیونی ابعاد مختلف راه اندازی فاز نخست شبکه ملی اطلاعات و تاثیر آن را در سهم ترافیک داخلی ارتباطات، رشد ظرفیت جابه‌جایی داده و تاثیر اقتصادی آن را در کشور، تشریح کرد.
وی با بیان اینکه فاز نخست شبکه ملی اطلاعات بعد از سال ها در هفته دولت سال جاری رونمایی می شود گفت: پیاده سازی مراکز تبادل داده که از پیش نیازهای شبکه ملی اطلاعات به شمار می رود چندی پیش انجام شد که اگرچه بهره برداری از آن، چیزی حدود ۶۳۰ میلیارد تومان از درآمدهای شرکت ارتباطات زیرساخت را کاهش داد اما باعث شد تا قیمت استفاده از اینترنت کاربران نهایی، بسیار کاهش پیدا کند.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به دلایل تاخیر در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات گفت:

این شبکه از ۱۱ سال پیش به اسامی مختلفی چون اینترنت ملی و یا اینترانت ملی مطرح شده بود تا اینکه بر اساس ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه به عنوان یک تکلیف به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سپرده شد. بنا بود که در ۲ سال اول این برنامه، اجرای آن به پایان برسد که متاسفانه امکانات لازم برای اجرای آن فراهم نشد.
 

آذری جهرمی با تاکید براینکه شبکه ملی اطلاعات یک تعریف واحد نداشت، تصریح کرد:

از همان ابتدا تعریف های ارائه شده از شبکه ملی اطلاعات بسیار متفاوت بود و تحلیل ها و تعبیرها از آن زیاد بودند. اما تدبیر مقام معظم رهبری در تشکیل شورای عالی فضای مجازی بر این بود که متخصصان و اهالی فن دور یک میز بنشینند و در مورد آن به جمع بندی برسند. بعد از تصویب شبکه ملی اطلاعات در برنامه پنجم ، الزامات به آن اضافه شد که برای تهیه این الزامات جلسات متعددی برگزار شد و سرانجام ۱۸ ماه این طرح ملی در قالب یک تعریف واحد به جمع بندی رسید. در پی آن نیز نقشه راه آماده شد تا از موازی کاری های بی مورد و فعالیت های خارج از برنامه جلوگیری به عمل آید.

 
جهرمی با تاکید براینکه اعتبار جمله «شبکه ملی اطلاعات نداریم» رو به اتمام است، اظهار کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته، قرار است فاز نخست شبکه ملی اطلاعات به صورت رسمی در هفته دولت به بهره برداری برسد. ضمن اینکه هم اکنون زنجیره های فعالیت شبکه ملی اطلاعات کار خود را شروع کرده اند و پیاده سازی آن اکنون احساس می شود.
وی گفت: سه سال پیش درحالی صحبت از اجرای شبکه ملی اطلاعات بود که کل ظرفیت ترافیک جابه جایی اطلاعات در کشور به ۶۲۴ گیگابیت بر ثانیه نیز نمی رسید و شبکه فیبرنوری استانی ۲۳ هزار کیلومتر بود. با این ظرفیت، این طرح قابلیت اجرا نداشت.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت انتقال ترافیک کشور به ۴ هزارگیگابیت برثانیه (حدود ۶.۵ برابر) افزایش یافته است، ادامه داد: تا پایان دولت یازدهم، ظرفیت شبکه فیبرنوری نیز به ۱۰ هزار کیلومتر می رسد.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت همچنین در اشاره به سهم ترافیک اینترنت داخلی و خارجی در کشور گفت: در سال ۹۳ سهم ترافیک استفاده از اینترنت خارجی به داخلی ۹۰ به ۱۰ درصد بود که امروز این سهم به ۶۰ به ۴۰ درصد رسیده است .
 
وی گفت:

باید برای ادامه این تغییر سهم، اقتصاد بر مبنای شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود. چرا که اگر اقتصاد در شبکه ملی اطلاعات نهادینه شود، به جای سرویس هایی چون «نت فلیکس»، کاربران داخلی از سرویس های تصویری داخلی استفاده کنند که علاوه بر درآمد، سبب اشتغالزایی نیز می شود. هم اکنون ۲۵هزار تیم توسعه نرم افزار در کشور تشکیل شده که ۱۰۰ هزار اشتغال در این راستا ایجاد شده است. همچنین در پی ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان محتوا، نرخ پهنای باند برای آنها به صفر رسیده است. این درحالی است که تا قبل از اردیبهشت امسال این تولیدکنندگان بابت هر ۱۰گیگابیت پهنای باند چیزی حدود ۱.۷ میلیارد تومان پرداخت می کردند.
 

وی گفت: بر اساس مصوبه اخیر رگولاتوری نیز، کاربر نهایی اگر یک واحد اینترنت خارجی مصرف کند می تواند معادل آن ۲ واحد از ترافیک داخلی استفاده کند که اگر توسعه بازار در شبکه ملی اطلاعات صورت گیرد این میزان به یک دهم نیز قابل کاهش است.
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا